انواع سازه های چادری و مراحل نصب آن

در این نوشته شما می خوانید

انواع سازه های چادری و مراحل نصب آن

امروز آمیدم تا درمورد انواع سازه های چادری و مراحل نصب آن بیشتر آشنا بشیم. سازه های چادری سیستم هایی نوین در عصر حاضر می باشند. که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، از کاربرد فراوانی برخوردار می باشند.

از مهم ترین ویژگی های انواع سازه چادری می توان به قابلیت ایجاد انحنا، سبکی و شفافیت آن اشاره نمود. از طرفی جرم نسبی بسیار پایین این سازه ها نسبت به بار وارد شده، می تواند در بهینه سازی مصالح ساختمان سازی نقش حائز اهمیتی داشته باشد.

از طرفی انواع سازه چادری به دلیل زیبایی منحصر به فرد و معمارانه ای که دارند، جزو سازه های مدرن و محبوب قرار گرفته اند. این سازه ها عمر نسبتا طولانی دارند و می توانند تا 20 سال مقاومت و استحکام خود را حفظ نمایند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع سازه چادری و مراحل نصب آن، به طور کامل آشنا کنیم.

انواع-سازه-های-چادری-و-مراحل-نصب-آن | سازه های چادری کولابان

انواع سازه چادری

سازه های چادری یا پارچه ای که در برخی از مواقع آن ها را چادرهای غشایی نیز می نامند، ساختار بسیار متفاوتی با سایر سازه ها دارند.

اصالت و ایده اجرای این سازه ها به تاریخ و فرهنگ اقوام ایران باستان باز می گردد. که با الهام گرفتن از چادرهای عشایری شکل گرفته اند.

مواد فوق العاده مقاوم و باکیفیت مورد استفاده در ساخت سازه چادری موجب شده تا در کنار هزینه کمتر، زیبایی و کارایی بهتری نسبت به سایر سازه ها داشته باشد. البته سازه های چادری انواع مختلفی دارند، که به شرح زیر می باشند.

  • سازه های چادری مخروطی

این سازه چادری به دلیل فرم مخروطی شکل خود، می تواند از نفوذ آب باران به فضای تحت پوشش خود جلوگیری نماید. از معروف ترین و رایج ترین نوع سازه های مخروطی می توان به آلاچیق های VIP اشاره نمود.

  • سازه های کششی

این سازه ها نیز در مقاطع مختلف کشش ایجاد می نمایند و به سازه فرم می دهند. به همین دلیل می توان آن ها را با ابعاد و اشکال مختلف اجرا نمود.

با توجه به وزن بسیار سبک سازه چادری کششی می توان  آن را در سطح بسیار گسترده و ابعاد بزرگ اجرایی نمود. از مهم ترین مزایای این سازه های پارچه ای می توان به قابلیت پرتابل بودن آن ها اشاره نمود.

  • سازه های زین اسبی

سازه های زین اسبی نیز نوع دیگری از سازه های پارچه ای هستند، که در محیط های باز و به منظور ایجاد سایه مورد استفاده قرار می گیرند. در فضاهای داخلی و سر بسته از این سازه ها به صورت یک المان استفاده می شود.

مراحل نصب سازه چادری

ساخت سازه چادری امری بسیار تخصصی و در عین حال لذت بخش و زیبا است. نیروی کار ماهر و دستگاه های کارگاهی استاندارد موجب می شود تا سختی های پیش آمده در فرآیند انجام کار به راحتی حل شود و زمان ساخت به کمترین زمان ممکن و کمترین هزینه اضافی انجام شود. وجود یک کارگاه بزرگ و مجهز این امکان را می دهد تا بر کل فرایند از زمان خرید پارچه تا آماده شدن و بسته بندی محصول نهایی جهت تحویل به مشتری نظارت وجود داشته باشد.

سازه ساخته شده باید بطور کامل پارچه کششی را پشتیبانی نماید. طراحان ما سعی می کنند تا سازه ای را طراحی نمایند که در عین داشتن بهترین بهره وری بتوانند زیبایی سازه را نیز در نظر بگیرند. هر پروژه شرایط خاص خود را دارد و به عنوان یک پروژه منحصر به فرد نیازمند یک بینش متفاوت می باشد.

سهولت در نصب و اجرای سازه چادری از مهم ترین مزایای این سازه ها محسوب می شود. با این وجود بهتر است برای حفظ ایمنی و افزایش استحکام این سازه ها، نصب و اجرای آن ها را به افراد متخصص و حرفه ای در نصب سازه های چادری بسپارید.

برای نصب سازه چادری با توجه به نوع سازه و شرایط محیطی می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. به طور کلی عواملی مانند اصول سیستم سازه، شرایط مکانی، نوع اتصالات و نوع تجهیزات ساختمانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در نحوه نصب سازه های چادری هستند. مراحل اجرای انواع سازه چادری به شرح زیر می باشد.

  1. انتقال تجهیزات مورد نیاز: در ابتدا باید تمامی تجهیزات مورد نیاز جهت نصب و اجرای سازه های چادری به محل مورد نظر انتقال پیدا کنند. از طرفی گروه ایمنی پروژه باید کاملا به شرایط و تجهیزات مسلط باشند تا بتوانند امنیت فضا را حفظ نمایند.
  2. برپایی تجهیزات: در مرحله بعدی باید تمامی عوامل خطر آفرین از محیط پروژه حذف شوند. سپس تمامی تجهیزات حفاظت مالی و جانی در محیط پروژه برپا شوند.
  3. اطمینان از صحت نصب: پس از آن تمامی تجهیزات باید به درستی و اصولی مورد بررسی قرار بگیرند. زمانی که از نحوه نصب و برپایی آن ها اطمینان حاصل شد، می توان پایه ها را نصب نمود.
  4. نصب نمودن پایه ها: بسیاری از سازه های چادری دارای پایه هایی می باشند که وزن سازه را حفظ می نمایند. در این مرحله باید این پایه ها به صورت اصولی و کاملا استاندارد نصب شوند.
  5. نصب سایر اجزا: در این مرحله سقف چادری به طور کامل روی پایه ها سوار می شود و نصب سازه اتمام می یابد.
  6. بررسی نهایی: در مرحله آخر برای اطمینان از امنیت سازه چادری، باید تمامی روند نصب سازه به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

کاربرد انواع سازه های چادری

سازه های چادری به دلیل ویژگی های فوق العاده ای که دارند، در مصارف بسیار متنوعی کاربرد دارند. از مهم ترین کاربردهای این سازه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تجاری: ورودی ها، فضاهای روباز، قسمت های معروف بنا و …
  • حمل و نقل: محل نگهداری از اتوبوس ها، پارکینگ هواپیماها، پیاده رو، پایانه کشتی، نمایندگی اتومبیل و …
  • مراکز عمومی: فروشگاه ها، راهروهای عمومی و …
  • گردشگری: هتل ها، ورودی های صنایع گردشگری، تفرجگاه ها، استخر و …
  • رستوران ها: رستوران های روباز، کافی شاپ ها، ناهارخوری های روباز و …
  • مکان های صنعتی: سایبان ها و سرپناه های سازه ای، فضای باز کارخانه ها و …
  • مراکز تفریحی: زمین های بازی، پارکینگ های عمومی، پارک ها و …
  • مراکز ورزشی: جایگاه تماشاچیان، فضای نشیمن بازیکن های ذخیره و مربیان و …
  • اماکن مسکونی: خانه های موقت، طراحی فرم ساختمان های مسکونی و …
  • کشاورزی: انبار علوفه، محل نگهداری وسایل کشاورزی و …

مزایای استفاده از سازه های پارچه ای

استفاده نمودن از انواع سازه چادری با مزایای قابل توجهی همراه است. که موجب شده تا این سازه ها در مصارف بسیار مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. از مهم ترین مزایای سازه های پارچه ای می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. شفافیت فوق العاده

یکی از ابتدایی ترین مزایای سازه چادری شفافیت فوق العاده آن است. به همین دلیل هنگام استفاده از آن می توانیم نور بسیار ملایمی را در فضای داخلی حفظ نماییم.

بنابراین هزینه هایی که برای تامین روشنایی فضای داخلی در نظر گرفته می شوند، به میزان قابل توجهی کاهش می یابند. از طرفی نورهای مصنوعی در شب می توانند سطح درخشان و فوق العاده ای در فضای داخلی ایجاد نمایند.

  1. تنوع در طراحی

از طرفی انعطاف پذیری سازه های چادری موجب شده تا بتوانید آن ها را در فرم های بسیار زیبا و متنوعی اجرا نمایید. از طرفی برای اجرای سازه چادری به اجرای ستون های کمتری نیاز است. که موجب زیبایی بیشتر و عملکردی تر شدن فضای داخلی سازه های پارچه ای می شود.

  1. فواید مالی

استفاده از غشاهای پاک شونده در ساخت سازه های چادری موجب می شود تا برای نگهداری از سازه نیاز به هزینه های بسیار کمتری باشد.

از طرفی برای تامین روشنایی فضای داخلی سازه نیز می توان از نورپردازی کمتری استفاده نمود. به همین دلیل استفاده نمودن از سازه چادری می تواند فواید مالی قابل توجهی برای کارفرما داشته باشد.

  1. برنامه ساخت سریع

سرعت اجرای سازه های پارچه ای نسبت به سایر سازه های مدرن بسیار بیشتر است. به همین دلیل می توان در کوتاه ترین زمان ممکن سازه را نصب و اجرا نمود.

بنابراین در پروژه هایی که کارفرما با محدودیت زمانی برای اجرا روبرو می باشد، این سازه ها انتخاب بسیار مناسبی هستند.

  1. مقاومت بالا در برابر زلزله

از دیگر مزایای سازه های پارچه ای می توان به وزن بسیار سبک آن ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی اشاره نمود.

به همین دلیل بار کمتری را متوجه سقف سازه می نمایند و خاصیت کشسانی بیشتری ایجاد می نمایند. به همین دلیل از مقاومت بیشتری در برابر نیروهای کششی مانند زلزله برخوردار می باشند.

  1. قابلیت اجرا در دهانه های وسیع

با توجه به سبک سازی بنا توسط این سازه ها و همچنین کاهش میزان استفاده از سازه های فلزی، به راحتی می توان سازه های پارچه ای را در دهانه های وسیع اجرا نمود.

تجهیزات ساختمانی مورد نیاز برای نصب انواع سازه چادری

برای نصب سازه های چادری به وسایل و تجهیزات زیادی نیاز است که با استفاده از این ابزارها می توان سازه ها را آویزان کرد، بلند و جا به جا کرد، از مکانی به مکان دیگر انتقال داد و آن ها را تخلیه نمود و از مهم ترین و پر کاربردترین تجهیزاتی که برای نصب ساختمان های پارچه ای نیاز است می توان به انواع بالابر، تجهیزات کششی و ابزارهای اتصال بار اشاره داشت.

سازه‌های چادری کولابان

مشاوره طراحی و اجرای سازه های چادری، برزنتی، سازه های ثابت و متحرک

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

5 پاسخ

    1. با سلام. ثبل از نصب سایبان ها باید فونداسیون طراحی شده توسط مهندسین ما در محل مورد نظر اجرا شود و صفحه ستون های مورد نیاز کارگزاری شده باشند. سازه بر اساس طرح انتخابی شما به طور کامل بصورت پیش ساخته در کارگاه ساخته و رنگ آمیزی می‌شود. سپس تیم کولابان به محل مربوطه آمده و آن را در محل نصب می‌کنند.

  1. سلام وقت بخیر.
    تعمیر سازه پارچه ای در محل هم انجام میدید؟ هزینش چقدره و چقدر زمان میبره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *